För att djuren också har rättigheter


Många undrar säkert varför jag är vegetarian. Det är för många olika saker. Jag tycker såklart synd om djuren och det är hemskt vilket sätt dom behandlas på. Om djuren skulle behandlas bättre på gårdarna, få gå fritt, att inte deras barn skulle tas ifrån vid födseln och att dom skulle få ha ett naturligt liv och leva länge, då skulle det vara mer okej att äta kött. Men nu är det inte så. På gårdarna behandlas djuren helt utan respekt. Dom lever i små boxar, kycklingarna får tillväxtsprutor så att dom ska växa snabbare och får därför rörelseproblem och kan inte ha ett normalt liv, kalvarna tas ifrån sina mammor redan vid födseln och både kalven och mamman blir stressade av seperationen. Hankalvar slaktas oftast direkt efterssom den inte kan ge mjölk och har ingen nytta. Visst är det skillnad på olika gårdar men de flesta är det samma och dessutom ser man inte när man köper kött hur djuren har behandlats.

Många säger "Åh, jag skulle aldrig kunna leva utan kött" eller "Men kött är jättenyttigt, man får inte i sig allt när man är vegetarian". För det första tycker jag inte kött är alls gott, jag tänker bara på djuren som har dödas för att vi ska sitta och vara nöjda och belåtna. Jag saknar nästan aldrig att äta kött. Visst i början gjorde jag det lite, men efter ett halvår var det liksom självklart. Protein finns i så mycket annat än kött, så det är ingen ursäkt att säga att man inte får i sig allt. Det gäller bara att äta rätt och hålla koll på att man får i sig allt. Jag stör mig på folk som säger "Men människor har ju ätit kött i alla tider varför ska man sluta med det nu?" Jo kanske för att vi är smartare nu?! För att vi förstår att djuren inte mår bra och kan göra något åt det. Dessutom har jag hört att det inte är nyttigt att äta för mycket kött. Man lever längre om man är vegetarian.

Samtidigt kan jag inte gå runt och hata alla köttätare. Då skulle jag ju behöva gå runt och hata väääldigt många. Men jag tycker att flera skulle välja att äta vegetariskt eller mindre kött då det är både mycket bättre för miljön och djuren och dig själv. Visste ni att faktiskt halva jordens befolkning är vegetarianer. I fattiga länder och många religoner äter man inte kött. Och jag är stolt att vara en av dom!

2010-10-20 | 20:29:01 | | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Saga♥

Bra inlägg. Jag respekterar folk oavsett om dom äter kött eller inte även om jag tycker dom har valt fel. Och den där typiska kommentaren "Men människor har ju ätit kött i alla tider varför ska man sluta med det nu?" är rätt dum faktiskt. Eftersom man fick inte hade lika mycket att välja i mellan förr. Och då fick ju djuren leva naturligt och blev dödade av människan som vilket annat djur som helst. Men nu är skillnaden stor,tyvärr. Nu får vissa slaktdjur inte ens få se naturen med egna ögon. Jag menar dock inte att alla ska börja ut och jaga med spjut och fällor,men det var betydligt bättre. Ja som sagt efter som det har gått "några" år borde vi nu kunna vänja oss av kött. :)

2010-10-23 // 20:57:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback