Gammal, men riktigt bra novell

DRÖMSLOTTET


Jag flög, jag gjorde verkligen det! Min kropp var lätt och jag kände den svala vinden smeka mina kinder. Molnen var stora och rakt där framför mig såg jag ett jättelikt ljus som nästan bländade mina ögon. Jag flög närmare och ljuset blev så starkt att jag fick kisa nästan hela tiden. Där framför stod det, ett stort, gyllene slott som stolt stod där på ett moln. Jag landade mjukt på slottets mur och klev ner. Inte först då insåg jag hur stort slottet egentligen var.

Tornen var höga och alla väggar var fyllda med detaljerade mönster. Jag gick in genom en stor port där jag såg en vacker grönskande gård. Det lyste starka färger från de vackra blommorna och en härlig doft av gräs och blommor. Mitt i gården var det ett litet vattenfall som forsade tyst. Vattnet var alldeles rent och klart. Jag hörde några fåglar kvittra glatt, de satt i ett litet träd i hörnet av gården. Där bredvid trädet var en liten dörr på glänt. Jag sprang snabbt dit och öppnade dörren.

Där framför mig var ett stort rum fyllt av träd och växter. En hel skog var det. Jag fortsatte gå framåt och kom till ännu ett rum. Där var det natt och taket var fyllt av vackra stjärnor. En stor måne satt på en vägg eller var det himlen? Jag gick vidare och kom till flera andra rum som var fyllda med fantastiska saker. Men rummen var oändliga och tog aldrig slut. Jag var trött och ville vila. Så jag letade mig fram till en dörr som ledde ut till ett stort, tomt rum. Där satte jag mig på golvet och andades ut. Vad var detta för slott? Och vem bodde här? Jag försökte tänka om jag hade sett någon sen jag kom hit, men nej. Jag hade inte sett någon annan än de två fåglarna i trädet.

Svaga ljud hördes från våningen under. Jag gick försiktigt mot trappan. Det lät som om det var någon som grät. Jag försökte kika ner för trappan om jag såg någon, men det gjorde jag inte. Så jag gick tyst nedför trappan. Där på golvet satt en liten flicka hopkurad. Hennes hår var mörkbrunt och gick ända ner till midjan.

”Varför gråter du?” frågade jag försiktigt. Flickan torkade bort sina tårar och tittade upp. ”Jag har fastnat i det här hemska slottet och kommer inte ut.” ”Det är väl inte så hemskt, jag tycker att det här slottet är jättefint!” sa jag. ”Du förstår inte, det här är drömmarnas slott och här utspelar sig alla drömmar. Nu har jag varit här i flera veckor och kommer inte ut. Snälla, jag ber dig. Hjälp mig att vakna! Sa flickan med gråten i halsen. ”Det gör jag gärna, men hur?” ”Ta bara ner mig till gjorden så vaknar jag nog.” sa hon.

Vi gick bort till slottets mur och jag ställde mig beredd att lyfta henne. ”Tänk om du tappar mig då!” sa flickan nervöst. ”Nej, då! Om det här är en dröm så borde jag ju kunna göra allt. Jag flög ju förut och varför skulle jag då inte kunna bli superstark.” Flickan ändrade snabbt blicken från den nervösa till en lugn och så bar vi iväg. Först höll flickan för ögonen men efter ett tag vågade hon titta.

Ett helt landskap öppnade sig. Stora fält och massa skog. Det var så vackert. Solen värmde i nacken och vinden var stilla. En liten sjö låg där nere och några hus. Vi landade försiktigt på ett fält och där den lilla flickan kramade om mig och tackade så mycket.

Samtidigt på ett sjukhus vaknade en liten flicka med långt brunt hår och gröna ögon som legat i koma i flera veckor. Läkare och andra samlades runt henne och såg till att hon mådde bra. Det gjorde hon, hon hade bara haft en väldigt underlig dröm…

Jag andades ut. Mina ögon öppnades och jag märkte att jag låg i min säng. Jag drack en stor klunk ur mitt vattenglas och satte mig upp. Vilken dröm jag hade! Jag kunde flyga och räddade en flickas liv. Tänk om det ändå varit verklighet. Då kunde jag allt skryta för mina kompisar. Men nu var det inte verklighet eller var det…

 

 

Av: Natasja Bergström     


2009-10-26 | 11:49:55 | | 2 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» define

hej vi är två tjejer som håller på att utveckla ett

klädmärke och vi skulle vilja höra vad du tycker.

och blir du intresserad så kan du beställa hos oss

btw härlig blogg du har och as fin header <3<3<3

annars allt bra?????? <3<3<3<3<3<3<3

2009-10-26 // 12:30:28
» Olivia

Jättefin!



/Olivia - Skriver om skönhet

2009-10-29 // 15:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback